Pazarlama iletişimi, kurumların tüketicilere yönelik ürün ve hizmet tanıtımı için yaptıkları bütünleşik iletişim faaliyetidir. Pazarlama iletişimi entegre bir yapıdan oluştuğu için tüm kanallarda tutarlı bir mesajla, potansiyel müşterilere ulaşılmalıdır. Nedeni oldukça basittir. Her tanıtım faaliyetinde olduğu gibi tüketiciler günlük hayatlarında online ve offline mecralarda sayısız marka mesajına maruz bırakılmakta, etkili ve benzersiz fırsatlar sunamayan markalar, tüketiciye ulaşmakta zorluklar yaşamaktadır.

Pazarlama İletişimi Stratejisi Nasıl Planlanmalıdır?

Durum Analizi (SWOT)

Etkili bir pazarlama iletişimi planı için mutlaka durum analizi (SWOT) yapılmalıdır. İşletmenin, kendisini ve çevresini en doğru ve gerçekçi şekilde tanımak amacıyla yaptığı durum analizinde iç ve dış çevreye ilişkin bilgi sağlanarak güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler ortaya konulmalıdır.

Amaçların Belirlenmesi

1. Satış yönlü yaklaşım: İşletmelerin tek ve anlamlı amacının satış olduğunu ifade eden yaklaşımdır. Bu yaklaşıma göre yapılacak tüm pazarlama iletişimi çalışmalarının satışa yönelik olması hedeflenmektedir.

2.İletişim yönlü yaklaşım: Bu yaklaşım tüketicinin bazı aşamalardan geçtiğini ve tüm pazarlama iletişimi araçları ile satış ve satış dışı amaçlara ulaşıldığın savunmaktadır. Bu yaklaşıma göre her pazarlama iletişim süreci, bir sonraki süreci getirecek şekilde planlanmaktadır.

Hedef Kitlenizi Tanıyın

Bu adım, stratejinin temelidir. Hedef kitlenizi tanımak, onların satın alma davranışlarını ve beklentilerini bilmek, kuracağımız iletişimin doğru şekilde algılanıp, markaya katkı olarak geri dönmesini sağlayacaktır.

Hedef kitlenizi tanımak için anket, röportaj ya da sosyal medya paylaşımlarında gerçekleşen kullanıcı etkileşimlerinden yararlanabilirsiniz.

Benzersiz Bir Teklif Sunun

Tüketici olarak bir ürün satın almaya karar verdiğimizde, karşımıza yüzlerce alternatifli ürün çıkmaktadır. Bir markanın bu kadar birbirine benzeyen ürün karşısında tüketiciyi ikna edebilmesi için mutlaka benzersiz fırsatlar sunmalı ve tüketicinin satın alma kararını etkilemelidir.

Bu kısıma örnek verecek olursak; otomobil satın almaya karar veren bir tüketici düşünelim.Kendisi belli bir bütçeye sahip ve otomobilin az yakıt harcaması, servisinin ekonomik olması gibi temel özelliklere sahip bir otomobil arıyor. Gazete ilanında A markası otomobilin reklamına denk geliyor. İlanda, otomobil sınıfının en az yakıt harcayan otomobil olduğu, 5 yıl süresince %50 servis indirimli yararlanılacağı, kasko ve trafik sigortasının da hediye olduğu yazıyor.

Örnekte olduğu gibi markalar, tüketicilerin menfaatine yarayacak , fayda sağlayacak fırsatlar sunulmalıdır.

Mesajların Belirlenmesi

Ulaşmak istediğimiz kitle, her gün binlerce mesaja maruz bırakılmakta, bu yüzden mesajları algılamada özel bir çaba harcamamaktadır.

Markanın tüketicilere ileteceği mesaj tutarlı olmalı, belirlenen iletişim kanallarından ortak bir mesaj tüketiciye iletilmelidir.

Doğru Pazarlama İletişimi Unsurlarını Belirleyin

Buraya kadar her şey tamamsa, hedef kitlenize ulaşmada bize yardımcı olacak iletişim kanallarını belirleyebiliriz.

  • Reklam
  • Halkla İlişkiler
  • Satış Promosyon/Geliştirme ve Kişisel Satış
  • Doğrudan Pazarlama
  • Satış Sonrası İletişimi
  • Ticari Fuarlar ve Sergiler
  • Müşteri İlişkileri Yönetimi
  • Sponsorluk
  • Ürünün Ambalajı, Stili, Rengi
  • Yeni Ürün Geliştirme
  • İlişkisel Pazarlama

Başarı Metriklerini (KPI) Tanımlayın

Pazarlama iletişimi stratejisi temel amaçlarını yerine getirip, getirmediğini öğrenmek için bazı metriklerden yararlanırız.

Örneğin; doğrudan pazarlama kısmında, e-mail pazarlama kampanyası için email teslim oranı, email açma oranı , tıklama oranı, dönüşüm oranı gibi metrikler örnek olarak verilebilir.