Çağımızın müşterilerinin mobil dünyayla bağlantısı daha güçlü, dikkat aralığı daha kısa ve markalardan daha çok talebi var. Üstelik kullanıcılar, sayısız seçenekle karşı karşıya geliyor ve her gün mesaj yağmuruna tutuluyor. Dijital dünyadan güç alan kullanıcılar da artık yiyecek ve içeceğin bile her türlü türünü araştırıp, inceleyerek seçimlerini buna göre yapıyor. Influencer‘lar tarafından ürünü sosyal medya da deneyimledikten sonra, satın alma kararını veriyor.

Influencer’ların tüketicileri üzerinde bu kadar etkili olması, markaların ürün tanıtımlarında influencer’lara yönelmesini sağlamış ve bu şekilde yapılan pazarlamaya da influencer marketing denilmiştir. Ağızdan ağza pazarlamaya (Word Of Mouth Marketing) da benzetilen influencer pazarlaması, kampanya sırasında ve sonrasında analiz edebilmek için dikkat etmeniz gereken bazı önemli metrikler bulunmaktadır.

Biraz istatistik;

Her 4 gençten 1’i, influencer’lara (etkileyiciler) geleneksel medyadan, daha fazla güveniyor.

Tüketicilerin% 49’u etkileyici tavsiyelerine güveniyor.

Artık tüketicilerin % 40’ında bir tür reklam engelleme yazılımı kullanmaktadır.

Influencer Marketing Kampanyasında Dikkat Edilmesi Gereken Metrikler (KPI) :

1.Etkileşim Oranı (Engagement Rate)

Etkileşim oranı; kişilerin, paylaştığınız içerikle, etkileşimde bulunma(beğenme, yorum, paylaşım sayısı) sayısının, gösterim sayısına bölünmesiyle hesaplanan bir orandır.

Etkileşim oranı : Gönderiyi Beğenen + Yorum Yapan + Paylaşan Kişi Sayısının Toplamının / Toplam Takipçi sayısına bölümü ve ardından x 100 ile çarpılmasıyla bulunur.

Yüzde 1-2 arasındaki sonuçlar başarı olarak nitelendirilebilir. Eğer altında çıkıyorsa daha yaratıcı ve etkileşimi yüksek olacak içeriklerin yer aldığı bir etkileyici tercih edilmelidir.

2.Markalı İçerik Etkileşim Oranı (Branded Engagement Rate)

Son yıllarda, tüketici ve marka arasında önemli bir iş birliği haline gelen influencer’lar , sahip olduğu hedef kitlenin, tüketim alışkanlıklarını etkilemeyi başarmıştır. Tüketiciler, sosyal medya platformlarından takip ettiği etkileyici dinleyerek, markalı ürünü deneyimleyip, satın almaktadır.

Elbette her şey bu kadar kolay değildir.Bir influencer bulup, markalı içeriği takipçilerine dayatmak ve arkasından zengin olma hayali, birçok influencer marketing kampanyasının olumsuz şekilde sonlanmasına neden olmuştur.Bu olumsuzluklardan bazıları; markalı içeriklere çok fazla yer verilmesi, yanlış yönlendirme ve yanlış ürünlerin tanıtımı gibi etkenler kampanyanın başarısını etkilemektedir.

Etkileyici hedef kitlesini nasıl ve ne kadar alıcı hale getirdiğini anlamak için , daha önce paylaşılan 20 adet markalı içeriğin etkileşim oranı analiz edilmelidir.

3.Erişim Oranı ve Takipçi Sayısı (Reach and Followers)

influencer marketing ajansı

Erişim oranı, paylaşılan bir gönderinin kişiler tarafından toplam görüntülenme sayısıdır.

Takipçi sayısı, sosyal medya platformlarında, bir sayfayı, kişiyi ya da grubu beğenip takip eden toplam kişi sayıdır.

Bu iki metrik önemlidir.Takipçi sayısı yüksek olan bir sayfa düşünelim, takipçi sayısı 1 milyon olsun. Influencer, her gün video ve resimden oluşan 3 adet içerik paylaştığını , içeriklerin ortalama 1000 görüntüleme aldığını ve ortalama her gönderiyi 100 kişinin beğendiğini düşünelim. Bu kadar yüksek bir takipçi sayısına sahip olup, az sayıda erişim alması, sayfayı yöneten kişini hedef kitle bütününe erişemediğini göstermektedir. Bu tür hesaplardan uzak durulmalıdır.

Etkileyicinin potansiyel erişimini bilmek, birlikte çalışmayı ve kiminle çalışmayı seçtiğiniz kadar önemlidir.

4. Dönüşüm (Conversion)

Influencer pazarlama kampanyalarının, sonuçlarıyla ilgili yaşanan büyük belirsizlikler ve manipülasyon açık olması nedeniyle reklamverenler tarafından analiz etmek için epeyce zor olmaktadır.

Elbette; dijital pazarlama kampanyaları gibi dönüşüm oranı analiz etmek kolay değildir.Ama hedeflediğiniz dönüşümü ölçmek için influencer’ların içeriğiyle ya da kampanyasıyla beraber kullanabileceğiniz birkaç örnek verebilirim.

Google Analiytics’de bulunan UTM etiketini kullanabilirsiniz.

Sadece influencer kampanyasında kullanılacak bir indirim kodu oluşturabilirsiniz.

Influencer’ın paylaşacağı linklere özel, web sitenizde açılış sayfaları hazırlayabilirsiniz.

bu yöntemlerle influencer kampanyasından hedeflediğiniz dönüşüm miktarını öğrenebilirsiniz.

5. Yatırım Getirisi (Return on Investment (ROI)

Etkileyici pazarlama kampanyanızın maliyeti ne kadar ? Ne kadar gelir elde ettiniz?

Etkileyici ortaklıkların amacı, markanız için satışları ve dönüşümleri artırmaktır. Dolayısıyla, tıklama oranlarını ve trafiği ölçmek önemlidir, ancak yatırım getirinizi belirleyebilmek için satışları işbirliğine bağlayabilirsiniz.