Influencer marketing (türkçesi : etkileyici pazarlama) ; ağırlıklı olarak Instagram, Youtube ve Facebook gibi sosyal medya kanallarında, belli bir konu hakkında, sadık takipçi kitlesine sahip bir influencer’ın, markanın ürün tanıtımlarını ve deneyimlerini, kitlesine aktarması için gerçekleştirdiği ortak çalışma sürecidir.

Influencer Marketing Nedir?

Öncelikle influencer nedir ondan başlayalım. Influencer kelimesinin dilimizdeki karşılığı “etkileyici” olarak kullanılmaktadır. Influencer, sosyal medya hesapları üzerinden sahip olduğu kitleye önderlik etmekte, kurduğu iki yönlü iletişim ile takipçilerine deneyimlerini aktarmaktadır. Influencer’lar ; blogger, fenomen, Youtuber ya da Youtube vlogger gibi farklı tanımlarla ifade edilmektedir.

Influencer’lar, takipçi sayıları, hedef kitleleri, işlediği konulara ve çeşitli özelliklere göre olarak iki gruba ayrılmıştır.

  • Micro influencer: Daha az takipçi sayısıyla daha fazla etkileşim sağlaması, düşük bütçelerle çalışılması ve etkili takipçi yönetimi sebebiyle tercih edilmektedir.Düşük bütçeli kampanyalar için uygundur.Ortalama 10.000 ile 50.000 takipçi sayıları bulunmaktadır.
  • Macro influencer: Takipçi sayıları 500.000 ile 1 milyon arasında değişmektedir. Genellikle ünlü markalar tarafından büyük ve global projeler için tercih edilmektedir.İçeriği genellikle yüksek kalitededir.

Son dönemlerde sosyal medyanın hızla günlük hayatımıza etki etmesi, sosyal medya platformlarında geniş kitlelerin ortaya çıkmasını sağlamış, bu sebeple influencer’lara olan ilginin hızla artmasına yol açmıştır.

Geleneksel pazarlamanın yaygın olarak kullanıldığı dönemlerde çok sık tercih edilen ağızdan ağza (Word of Mouth) pazarlama, tüketicilerin ürünü almadan önce satın alma kararlarını etkilemiş, ürün hakkında paylaşılan deneyimler, tüketiciler arasında kartopu etkisi ile büyümesine neden olmuştur.İnsanlar bu yolu oldukça güvenilir bulmuş, satın alma kararı vermeden araştırma yapmaya başlamışlardır.Yapılan araştırmalar gösterdi ki; müşterilerin çoğu pazarlama iletişiminden çok F faktörüne yani ; Friend (Arkadaş), Families ( Aileler), Facebook Fans ve Twitter Followers ( Twitter takipçileri) inanıyor. Sosyal medya da aradığı konuda uzman kişilerden tavsiye istiyor, reklamlardan ve uzman görüşlerinden çok onlara güveniyorlar.

Influencer Marketing Nasıl Yapılır?

Playstation & Influencer İş birliği örneği

Bilgisayar oyunlarıyla ilgili içerik paylaşan bir blog takip ettiğinizi varsayalım.Bu blog da güncel oyunlarla ilgili bilgiler, oyun tavsiyeleri ve pc oyun aksesuarları hakkında içerikler paylaşılmaktadır. Playstation firmasının da yeni ürününü konsol oyunu tanıtmak için blog sahibine yeni ürünün özelliklerini , ürün hakkında deneyimlerini paylaşacağı içeriği blog sayfasında paylaşması, influencer marketing kampanyalarına örnek olarak gösterilebilir.

Influencer marketing’in bu kadar çok ilgi görmesi, birçok işletme sahibini ve pazarlamacıyı, etkileyicilerle işbirliği yapmaya teşvik etmektedir.

Influencer pazarlama da başarılı olmak için ilk olarak hedefler açık bir şekilde ifade edilmeli, hedef doğrultusunda influencer seçimi ve pazarlama stratejisi belirlenmelidir.

Hedeflerinizi Belirleyin

  • Etkileyici pazarlama kampanyasından beklentileriniz nelerdir?
  • Yüksek kaliteli backlinks kazanmak ve web sitenize daha fazla trafik çekmek ister misiniz?
  • Sosyal medya profilinize olan ilginizi artırmak ister misiniz?
  • Yoksa daha fazla dönüşüm sağlamak ve satışları arttırmak mı istiyorsunuz?

Bu sorulara verdiğiniz cevaplar, hangi etkileyicilerle birlikte çalışmanız gerektiğini belirler. Influencer Marketing Ajansı Nasıl Belirlenmelidir?

Influencer Marketing Güvenilir Midir?

Sosyal medya evrensel bir platformdur.Bu yüzden gizli değildir.Sosyal medya kullanımı sayesinde tüketiciler markalarla konuşma ve etkileşim kurma fırsatı yakalamışlardır. Ürünlerle ilgili deneyimleri paylaşmak insanların satın alma kararlarını etkilemekte başarılı olmuştur.

Tüketici deneyimlerinin yer alması kullanıcılar açısından daha keyifli bir deneyim oluştururken, pazarlamacılar için daha güçlü bir çözüm olmuştur.

Her gün insanoğlu 1.000’ine yakın reklama maruz kalmakta, bannerlar, bilboardlar,reklamlar, kullandığımız marka isimleri, sosyal medya reklamları gibi bir çok pazarlama unsuru farkında olmadan karşımıza çıkmaktadır.Aksine Influencer Marketing, tüketiciye doğal bir reklam havası vererek içeriğe erişmelerini sağlamaktadır.

Doğru Influencer Nasıl Belirlenir?

Influencer pazarlama kampanyanızın başarısı, birlikte çalışmayı seçtiğiniz influencer’a bağlıdır. En önemli nokta, sektörünüzle alakalı fenomenleri tespit etmektir. Aksi takdirde, kullanıcılar ürünlerinize veya hizmetlerinize ilgi göstermez.

Influencer belirlerken, dikkat etmeniz gereken noktalar :

  • Erişim – Influencer’ın takipçi kitlesi yeteri kadar fazla mıdır?
  • Alaka düzeyi – Influencer’ın çalıştığı alan işinizle alakalı olmalıdır. Hedef kitlenize ulaşmak için bu çok önemlidir. Ayrıca, Influencer’ın içerik stili ve kişiliği marka imajınızla örtüşmelidir.
  • Etkileşim – Takipçisi sayısının yüksek olduğu bir influencer’ı belirledikten sonra, takipçilerin içerikleriyle nasıl etkileşimde olduklarını anlamak için yorumlar bölümüne bakın.Sosyal medya paylaşımları, takipçilerinden çok fazla beğeni ve yorum alıyor mu? Bu paylaşımlar takipçileri tarafından ne sıklıkta paylaşılıyor? Influencer’ın hayranlarıyla etkileşim biçimini de değerlendirmelisiniz.
  • Tecrübe – Benzer projelerde daha önce çalışmış olan kişilerle çalışmak her zaman faydalıdır. Kampanyanızı daha başarılı hale getirmek için daha fazla fikir ekleyebilirler.
  • Platform – Bazı Influencer’ın belirli sosyal medya platformları üzerinde daha iyi etkisi vardır. Doğru influencer’ı seçmek için, markanız için hangi platformun en uygun olduğunu belirlemeniz ve ardından o platform üzerinde etkili bir influencer seçmeniz gerekir.

Influencer pazarlama, risk almadan para kazanma yolu da denebilir. Neden mi? Nedeni, ürününüze uygun bir sosyal medya fenomeni belirlediğinizde, markaya bir zararı olmayacaktır.Hatta uygun fenomeni belirlemek için işinizi kolaylaştıran Reaction Company ile çalışabilirsiniz. Fenomenleri belirledikten sonra fenomenin kitlesine yapılan tanıtım dağılacak, kitleden kitleye genişleyecek daha fazla kişiye erişim sağlanmasına neden olacaktır.